the cricket

Ισλαμοφοβία και φανατισμός: Μια εκδήλωση για τις Μουσουλμανικές σπουδές στο ΑΠΘ


της Μαριάννας Ρουμελιώτη

 

 

Με απόφαση της γενικής συνέλευσης (το Μάρτιο του 2014) το τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ψήφισε θετικά στην πρόταση ίδρυσης Εισαγωγικής κατεύθυνσης Μουσουλμανικών σπουδών. Αυτή η κατεύθυνση θα δίνει τη δυνατότητα στους φοιτητές να εξειδικευθούν στην ισλαμική θεολογία, κάτι που έως τώρα δεν ήταν δυνατόν να συμβεί εντός Ελλάδας. Την ψήφιση της κατεύθυνσης των μουσουλμανικών σπουδών ακολουθεί και η ομόφωνη ψήφιση της Συγκλήτου της Φιλοσοφικής Σχολής για τη δημιουργία εβραϊκών σπουδών. Μέχρι στιγμής έχουν υπάρξει αντιρρήσεις και διαφωνίες, κυρίως προς την κατεύθυνση των μουσουλμανικών σπουδών. Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος μαζί με διάφορους θεολόγους, υπουργούς, βουλευτές και γνωστούς Θεσσαλονικείς έχουν ξεκινήσει «πόλεμο» στο ΑΠΘ και τον πρόεδρο του τμήματος Θεολογίας Χρυσόστομο Σταμουλή με το πρόσχημα της επικινδυνότητας των καιρών. Υποθέτω ότι μετά τα τελευταία γεγονότα στο Παρίσι, ο Άνθιμος και η παρέα του θα βρουν ακόμη πιο πρόσφορο έδαφος για να απλώσουν τις ισλαμοφοβικές και ρατσιστικές τους απόψεις.

Η αφορμή για να κοιτάξω λίγο το θέμα αυτό, ήταν η αντι-ομιλία που οργάνωσε η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης στις 25 Νοεμβρίου του 2014. Διοργάνωσαν λοιπόν μια ομιλία ενάντια στην ίδρυση της κατεύθυνσης μουσουλμανικών σπουδών στο ΑΠΘ. Υπεύθυνοι αυτής της ομιλίας ήταν, όπως έγραφε και η σχετική αφίσα, «φοιτητές του Α.Π.Θ. που αντιτίθενται στις ισλαμικές σπουδές στη Θεολογική σχολή Θεσσαλονίκης». Καλεσμένοι ομιλητές ήταν φυσικά μεταξύ άλλων οι μητροπολίτες Άνθιμος και Σεραφείμ, ο Κώστας Ζουράρις, ο διεθνολόγος και λέκτορας της Νομικής Βενιαμίν Καρακωστάνογλου και αρκετοί άλλοι. Στην εκδήλωση παρευρέθηκε και μίλησε και ο Υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γ. Ορφανός, υποστηρίζοντας κι αυτός με τη σειρά του την αντίρρηση του στη δημιουργία αυτής της κατεύθυνσης. Την ομιλία αυτή διαφήμισαν τα περισσότερα εθνικιστικά και θρησκευτικά site και blogs, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της ημερίδας από πλευράς εθνικού ενδιαφέροντος. Σύμφωνα με site που αυτοπροσδιορίζεται ως «24ωρο πρακτορείο εκκλησιαστικών ειδήσεων», η εκδήλωση είχε τόσο κόσμο που εκτός από την αίθουσα στη Μητρόπολη είχαν γεμίσει οι σκάλες, η είσοδος και το πεζοδρόμιο.

4061159572_3e9405f0a3_z
image-2909

Την ημερίδα άνοιξαν εκπρόσωποι των φοιτητών που αντιτίθενται στη ψήφιση της κατεύθυνσης Μουσουλμανικών σπουδών, αφού πρώτα έψαλαν κάτι που αδυνατώ να αναγνωρίσω. Το βήμα πήρε ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Άνθιμος που μεταξύ άλλων είπε: «Η προσπάθεια αυτή είναι κατά την άποψη μου και την αίσθηση του λαού της Θεσσαλονίκης, εγκληματική». Σύμφωνα με τον Άνθιμο «είναι αδύνατον να συνυπάρξει το Ισλάμ με την Ορθόδοξη Χριστιανική Θεολογία» συμπληρώνοντας πως είναι ανεπίτρεπτο να λέει η Θεσσαλονίκη στους Μουσουλμάνους «περάστε» όταν οι Τούρκοι «εμπαίζουν σαράντα χρόνια το Πατριαρχείο μας για το άνοιγμα της θεολογικής σχολής της Χάλκης». Και αν νομίζετε ότι τα επιχειρήματα είναι ανύπαρκτα, ασόβαρα ή απλά επιπέδου να-το-κάνουν-αυτοί-πρώτα-γιατί-να-το-κάνω-εγώ, τότε αυτά που θα διαβάσετε παρακάτω θα σας διασκεδάσουν ακόμα περισσότερο.
Ο διεθνολόγος Βενιαμίν Καρακωστάνογλου, για παράδειγμα, μίλησε για το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας, ενώνοντας το, φυσικά, με τη μετανάστευση. Ο Καρακωστάνογλου μοιράζεται με το κοινό ότι «ο πρύτανης είπε πως έχοντας ο ίδιος ζήσει για πολλά χρόνια στην Αμερική και έχοντας συγχρωτιστεί με Μουσουλμάνους, δε νομίζει ότι υπάρχουν κίνδυνοι και προβλήματα από αυτήν την επιχειρούμενη δημιουργία κατεύθυνσης ισλαμικών σπουδών» αλλά ο ίδιος διαφωνεί. Όταν διάβασε το συγκεκριμένο κομμάτι ακούστηκαν αποδοκιμασίες από το κοινό που επίσης απ’ ότι φάνηκε διαφωνούσε με τις εμπειρίες του πρύτανη. Ο Καρακωστάνογλου συνέχισε λέγοντας πως υπάρχει αναβρασμός στη Θεσσαλονίκη και πως «ο κόσμος είναι ανάστατος για αυτό που επιχειρούν να κάνουν». Μετέφερε τέλος τα λόγια του καθηγητή Κατσανέβα που λέει ότι «η σημερινή οικονομική καταστροφή μας έχει αποπροσανατολίσει από έναν μεγαλύτερο κίνδυνο, την ταχύτατη αλλοίωση της εθνολογικής σύνδεσης της χώρας μας και τελικά τη μουσουλμανοποίηση της».

Στο ίδιο κλίμα συνέχισε και η παραληρηματική ομιλία του Ζουράρι. Για να ισχυροποιήσω τον όρο «παραληρηματική» θα αναφέρω κάποια από τα σχόλια του. «Ξέρετε τι θέλουν οι Μουσουλμάνοι από μας; Τι μας ζητάνε εμάς τους Χριστιανούς Ορθόδοξους; Ότι εμείς οι Χριστιανοί ορθόδοξοι για να είμαστε αποδεκτοί από τους Μουσουλμάνους πρέπει να γίνουμε σκορδαλιά χωρίς σκόρδο. Ε, δεν γίνεται». Από το κοινό ακούστηκαν ταυτόχρονα «δεν γίνεται». Και συνέχισε «Εμένα οι φοιτητές μου στη Γαλλία, μου έλεγαν ότι εσείς είστε ειδωλολάτρες που λατρεύετε τις εικόνες. Με τέτοιο σαχλαμαριστάν τι κουβέντα να κάνεις;» Αλλά εκεί που φαίνεται να απογειώνονται τα επιχειρήματα του Ζουράρι είναι όταν λέει «Άσε που τα κορίτσια μας από το Μάιο έως τον Οκτώβριο έχουν πενιχρά την κάλυψη του ολοκλήρου σώματος. Φαντάζεστε μανιασμένους γενειοφόρους νεαρούς 19 χρονών μουσουλμάνους να έρχονται στα κορίτσια μας…και να ουρλιάζουν μπροστά τους;». Οι μουσουλμάνοι ως μαύροι βιαστές.

24660690_93ef5c1309_o
image-2910

Ο μητροπολίτης Σεραφείμ μίλησε για τη «νέα τάξη πραγμάτων που εργάζεται για την ισλαμοποίηση της Ευρώπης και της Ελλάδας». Ανέφερε πως ο Μωάμεθ είναι ένας ψευδοπροφήτης και πως ο ισλαμισμός είναι «μια αίρεση αντίστοιχη του ζωροαστρισμού», ενώ συχνά αναφερόταν στους ισλαμιστές αποκλειστικά ως τζιχαντιστές. «Οι ορθόδοξοι καθηγητές που το ψήφισαν αγνοούν ότι η συνύπαρξη είναι άκρως επικίνδυνη… ότι συνιστά ευθεία προσβολή της επικρατούσης, σύμφωνα με το άρθρο 3 του συντάγματος αμωμήτου πίστεώς μας στη χώρα, αυτής που με το αίμα της πότισε το δέντρο της πίστεως» και πως «θα αλλοιώσει το σημερινό χαρακτήρα της θεολογικής σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και ενδεχομένως θα αποτελέσει πηγή εντάσεων και εξάρσεως του ισλαμικού φονταμενταλισμού στη χώρα μας». Δεν δίστασε επίσης να φτάσει μέχρι το σημείο να ισχυριστεί πως σύμφωνα με τον αντιρατσιστικό νόμο δεν θα έπρεπε να δημιουργηθεί αυτή η κατεύθυνση γιατί «το κοράνι περιέχει σαφείς ρατσιστικές αναφορές και προτροπές σε πράξεις βίας και εγκλήματος». Τέλος ο Υπουργός Μακεδονίας-Θράκης Γιώργος Ορφανός είπε πως «δεν υπάρχει χώρος στη θεολογική σχολή, η οποία ασχολείται με την ορθόδοξο πίστη και λατρεία και φροντίζει να μας δίνει τις κατευθύνσεις, να δημιουργεί τους καθηγητές οι οποίοι εκείνοι θα διδάξουν την πίστη μας, να την αναμείξουμε με κάτι άλλο». Δήλωσε «ριζικά αντίθετος» και το κοινό τον καταχειροκρότησε. Το αστείο είναι πως στα εθνικιστικά/ορθόδοξα site κατηγορούσαν τους διοργανωτές που έδωσαν τον λόγο σε άτομα όπως ο Ορφανός μιας και είναι της παράταξης που οφείλεται για την «ισλαμοποίηση» της χώρας μας.

Όση ώρα άκουγα τις ομιλίες των καλεσμένων δεν κατάφερα να διακρίνω ούτε ένα λογικό επιχείρημα που να στηρίζει τις θέσεις τους. Όλα τριγύριζαν γύρω από τα ρατσιστικά στερεότυπα που θέλουν τους μουσουλμάνους βίαιους, σεξουαλικά πεινασμένους και αδίστακτους και σε μια εξίσωση του Ισλάμ με τους τζιχαντιστές και τα πιστεύω του ISIS. Δεν ακούστηκε τίποτα που να αφορά την ακαδημία ή τη γνώση. Τα ίδια και χειρότερα θα έλεγαν αν το ζήτημα αφορούσε το άνοιγμα ενός τζαμιού στη Θεσσαλονίκη. Κανένας διαχωρισμός, όλα είναι ένας πόλεμος θρησκειών. Η δικιά μας είναι καλύτερη, είναι πιο σοβαρή, είναι της αγάπης. Μιας αγάπης που χωράει μόνο αυτούς που εγκρίνουν αυτοί, οι δήθεν ιεροδιδάσκαλοι και διανοούμενοι. Η ρατσιστική ρητορική και ο φανατισμός απέναντι στους μουσουλμάνους είναι δίπλα μας, ακούγεται από το βήμα της εκκλησίας, από τον ίδιο τον πρωθυπουργό που μόλις χτες δήλωσε ότι «Δεν θα επιτρέψουμε ποτέ να κατέβουν οι εικόνες» αναφερόμενος στις χριστιανικές εικόνες στα δημόσια κτίρια αλλά και από τον ανερχόμενο πρωθυπουργό που αφήνει περιστέρια στα Θεοφάνεια να πετάξουν. Όχι μόνο δε συζητιέται ο διαχωρισμός κράτους-εκκλησίας αλλά η κεντρική αφήγηση μοιάζει να είναι αυτή του Ζουράρι «η οποιαδήποτε πρόταση εκκοσμικεύσεως ή εγκοσμιοκρατικής αντιλήψεως, ουσιαστικά τείνει στη διάλυση του κοινωνικού, πολιτικού και εθνικού ιστού, δηλαδή τείνει και στη διάλυση της Ελλάδος ως πολιτικής υποστάσεως». Είμαστε οι φονταμενταλιστές του χριστιανισμού, είμαστε μια χώρα που η επίσημη γραμμή της καθορίζεται από τα πιστεύω του Άνθιμου και του κάθε φανατισμένου ρατσιστή.

***

«Για περίπου ενάμιση αιώνα η Ευρώπη πραγματοποίησε οχτώ Σταυροφορίες στα εδάφη των απίστων της Ανατολής. Το Ισλάμ, που είχε σφετεριστεί τον Άγιο Τάφο του Ιησού, ήταν ο μακρινός εχθρός. Όμως επειδή ήταν μακρύς ο δρόμος, στα ενδιάμεσα οι πολεμιστές της χριστιανοσύνης επωφελήθηκαν για να καθαρίσουν και άλλες περιοχές. Ο ιερός πόλεμος άρχιζε από την πατρίδα. Η Α’ Σταυροφορία έβαλε φωτιά στις συναγωγές και δεν άφησε ούτε έναν ζωντανό Εβραίο στο Μάιντς και σε άλλες γερμανικές πόλεις. Η Δ’ Σταυροφορία ξεκίνησε για την Ιερουσαλήμ αλλά δεν έφτασε ποτέ. Οι χριστιανοί πολεμιστές σταμάτησαν στη χριστιανική Κωνσταντινούπολη με τα πλούτη, κι επί τρία μερόνυχτα τη λεηλατούσαν, δίχως να ξεχάσουν τα μοναστήρια και τις εκκλησίες, κι όταν πια δεν υπήρχαν γυναίκες για να τις βιάσουν ή παλάτια για να τα αδειάσουν, έμειναν να απολαύσουν τα λάφυρα, και ξέχασαν τον τελικό προορισμό της ιερής τους αποστολής. Λίγα χρόνια αργότερα, το 1209, άλλη Σταυροφορία ξεκίνησε αφανίζοντας χριστιανούς στο γαλλικό έδαφος.

Οι Καθαροί, που ήταν πουριτανοί χριστιανοί, είχαν απαρνηθεί την εξουσία του βασιλιά και του πάπα και πίστευαν πως όλοι οι πόλεμοι πρόσβαλλαν τον Θεό, ακόμα κι εκείνοι που γινόντουσαν στο όνομα Του, όπως οι Σταυροφορίες. Αυτή η πολύ δημοφιλής αίρεση εξαλείφθηκε ριζικά. Από πόλη σε πόλη, από πύργο σε πύργο, από χωριό σε χωριό. Η πιο άγρια σφαγή έγινε στο Μπεζιέ. Εκεί τα μαχαίρι τους καθάρισε όλους. Όλους: τους Καθαρούς και τους Καθολικούς μαζί. Μάταια μερικοί έτρεξαν στον καθεδρικό ναό να βρούν καταφύγιο. Κανείς δεν σώθηκε από τον μαζικό αφανισμό. Δεν είχαν χρόνο να εξακριβώσουν ποιος ήταν ποιος.
Σύμφωνα με άλλες εκδοχές, ο αρχιεπίσκοπος Αρνό-Αμορί, δούκας της Ναρμπόν κι εκπρόσωπος του πάπα, ήταν απόλυτα σαφής. Διέταξε: «Σκοτώστε τους όλους. Ο Θεός θα αναγνωρίσει τους δικούς του».

(Eduardo Galeano, Καθρέφτες, 2008)


Σχόλια

σχόλια

RELATED ARTICLES
ΝΙΟΥΖΛΕΤΕΡ

Back to Top

Read more:
Σταθμοί της Θράκης

οι φωτογραφίες των apophenia_2 από του Σταθμούς των τρένων στη Θράκη

Close